facebook google plus

SEFIC – Spoken English for Industry and Commerce

To jeden z egzaminów LCCI Qualifications, które mają za zadanie sprawdzić umiejętności kandydata w przyszłej pracy. Zapoczątkowane zostały ponad 100 lat temu przez Londyńską Izbę Przemysłowo-Handlową (London Chamber of Commerce and Industry), aby dostarczyć możliwości rzetelnego i standaryzowanego sprawdzenia umiejętności pracowników w międzynarodowym środowisku.
LCCI jest najbardziej znaną na świecie instytucją organizującą testy z zakresu j. angielskiego biznesowego. Oferuje egzaminy specjalistyczne (np. z informatyki, księgowości, finansów, statystyki, marketingu i handlu w Internecie) i egzaminy weryfikujące praktyczną umiejętność posługiwania się angielskim w biznesie.

Dlaczego warto zdawać egzamin SEFIC?

To jeden z najpopularniejszych egzaminów LCCI, pierwszy test z angielskiego biznesowego przeprowadzany w Polsce. Honoruje się go na całym świecie, zdobył sobie uznanie wśród międzynarodowych organizacji i pracodawców takich jak np.: Rolls-Royce Plc., BP OIL czy PSA Corporation Ltd. Certyfikat potwierdza praktyczną zdolność komunikowania się w świecie biznesu – prowadzenie negocjacji, dyskutowanie, omawianie wybranego zagadnienia.

Informacje praktyczne

Do egzaminów podchodzić można w 125 krajach świata. W Polsce zdawać je można w akredytowanych ośrodkach egzaminacyjnych  4 razy w roku, w trakcie ogólnoświatowych sesji egzaminacyjnych. Istnieje także możliwość zorganizowanie sesji egzaminacyjnej „na życzenie"  za dodatkową opłatą, grupa musi mieć minimum 10 osób. Chęć podchodzenia do egzaminu powinno się zgłosić ok. 6 tygodni przed jego planowanym terminem.
Ceny egzaminów są różne w zależności od terminu i poziomu egzaminu, zwykle to 700- 850 złotych.

Jak wygląda egzamin?

SEFIC zdawać można na pięciu poziomach zaawansowania. Umiejętności kandydata oceniane są w czasie rozmowy z egzaminatorem, która sprawdza poziom znajomości języka i umiejętność posługiwania się specjalistycznym słownictwem. Dodatkowo wybrać można także:

  • telefoniczną formę egzaminu (Telephone Tests) – dostępna od poziomu II. Sprawdza zdolność do rozumienia i przekazywania informacji w trakcie rozmowy telefonicznej. Trwa od 5 do 7 minut.
  • dodatkowy temat egzaminu (III poziom) – ustalany jest w zależności od interesującej kandydata specjalizacji. Weryfikuje to umiejętności językowe w specyficznych warunkach, zgodnie z wymogami konkretnej branży. Egzamin odbywa się poprzez wygłoszenie prelekcji na wskazany temat. Trwa 10 minut.
  • tłumaczenia ustne (Liaison Interpreting) – dostępne są dla poziomu IV. Na poziomie IV przedstawia się krótką prezentację opracowanego wcześniej tematu, poszerzona jest ona wtedy o treści do tłumaczenia.
SEFIC CEFR czas trwania
Preliminary A1 20 min.
I A2 20 min.
II B1 30 min.
III B2 35 min.
IV C1 40 min.

Poziom Początkujący (Preliminary)

  • znajomość podstawowych informacji z zakresu biznesu;
  • opisywanie miejsca pracy;
  • poprawne reagowanie na główne instrukcje i polecenia;
  • znajomość zawodów i głównych ról w pracy;
  • posługiwanie się prostymi danymi liczbowymi.

Poziom I

  • formułowanie prostych, zrozumiałych dla słuchaczy wypowiedzi;
  • posługiwanie się najpopularniejszymi zwrotami i konstrukcjami dotyczącymi pracy;
  • adekwatne reagowanie na polecenia;
  • opisywanie profilu firmy i stanowiska pracy;
  • znajomość najważniejszych ról w środowisku biznesowym;
  • odczytywanie i interpretowanie prostych danych liczbowych;
  • standardowa wymiana zdań.

Poziom II

  • odgrywanie rutynowych ról dotyczących środowiska pracy;
  • omawianie typowych kwestii związanych z zatrudnieniem;
  • posługiwanie się średnio zaawansowanym słownictwem i powszechnymi zwrotami;
  • wykonywanie instrukcji w miejscu pracy;
  • znajomość typowych problemów występujących w środowisku pracy;
  • dyskutowanie i klarowne wyrażanie swojej opinii na tematy związane z biznesem.

Poziom III

  • zaawansowane posługiwanie się j. angielskim;
  • różnorodne i bogate słownictwo dotyczące środowiska biznesowego;
  • sprawne posługiwanie się rozmaitymi formami wypowiedzi;
  • rozumienie raportów, danych liczbowych i innych związanych z pracą;
  • aktywne uczestniczenie w dyskusji, argumentowanie i wyrażanie opinii;
  • stosowanie skomplikowanych struktur gramatycznych i duże zróżnicowanie używanych zwrotów;
  • rozróżnianie tonu wypowiedzi, adekwatne odnoszenie się do sytuacji biznesowej, czasem nietypowej.

Poziom IV

  • płynne komunikowanie się na różnorodne tematy związane z biznesem;
  • umiejętne posługiwanie się różnorodnymi formami wypowiedzi, odpowiednie dobieranie stopnia formalności do sytuacji;
  • rozumienie specjalistycznych wypowiedzi, zawierających fachowe słownictwo z różnych dziedzin, np. wykładów, raportów;
  • przejrzyste formułowanie dłuższych wypowiedzi na złożone zagadnienia;
  • swobodne stosowanie zaawansowanych struktur językowych, bogaty zasób leksykalny;
  • dyskutowanie z przedstawianiem przekonującej argumentacji, umiejętność dostrzegania niuansów skomplikowanych zagadnień.

Ocena egzaminu:

75-100% - zdany z wyróżnieniem
60-74% -  zdany z zapasem punktów
50-59% - zdany
45-49% - ocena negatywna (tzw. narrow fail)
0-45% - ocena negatywna

SEFIC – Spoken English for Industry and Commerce

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem